30 нов Deset biznis ambasadorki
One su elita ženskog preduzetništva i dokazuju da su hrabrost, energija i vera u sopstvene ideje siguran put do uspeha u poslovnom svetuu svim, pa i najtežim vremenima.
Da, kojim slučajem, postoji instrument za merenje dobre energije, poslovne hrabrosti, životnog optimizma i vere u sopstvena umeća, njegova bi skala 19. Oktobra na Velikoj sceni Pozorišta na Terazijama sasvim sigurno bila na maksimumu. Tačno pet godina posle pokretanja projekta Cvet uspeha za ženu zmaja na svečanosti u centru Beograda, upriličen je susret vrednih, pametnih, preduzimljivih žena iz cele Srbije koje su se odvažile da na jedan sasvim nov, drugačiji i izazovan način pokrenu model preduzetništva.
Odlučile su se za taj korak uoči erupcije svetske ekonomske krize i, nimalo obeshrabrene, nastavile da se bore sa svim njenim nedaćama koje su se, neminovno, obrušile i na našu zemlju i svakodnevnu poslovnu klimu.
Klub odvažnih žena
Od kada su 2007. Godine dodeljena prva priznanja Cvet uspeha za ženu zmaja, u jedinstveni klub kreativnih, odvažnih, talentovanih, odgovornih, odlučnih, a time i uspešnih žena, svrstano je 40 dama koje su svojom pojavom na petoj, jubilarnoj godišnjici, izazvale divljenje i ulile ohrabrenje i veru da je svaka zamisao ostvariva ukoliko se čvrsto stoji iza nje.
Bez suvišnih protokolarnih uvoda i priča, na početku svečanosti koju su s lakoćom i šarmantno vodili glumci Ana Sofrenović i Ivan Bosiljčić, ženama „zmajicama” i gostima u sali obratila se Sanja Popović Pantić, predsednica Udruženja poslovnih žena Srbije. Ona je podsetila na skromno, ali puno energije i emocija početno okupljanje vrednih i uspešnih žena u Udruženje koje je i inicijator nagrade Cvet uspeha za ženu zmaja.
Koliko je bila dobra ideja i inicijativa za okupljanje i umrežavanje poslovno uspešnih žena i njihovo nagrađivanje, potvrđuje i činjenica da se „cvet” od 2009. Godine nalazi na zvaničnoj agendi obeležavanja Evropske nedelje malih i srednjih preduzeća. Članice našeg Udruženja bile su nacionalne predstavnice u publikaciji koja je predstavila najuspešnije preduzetnice iz 33 evropske zemlje.
Dobre vibracije
Sanja Popović Pantić je, takođe, istakla da su naše preduzetnice preko Udruženja, korak po korak, gradile reputaciju kroz brojne projekte i da je sa radom Udruženja, direktno i indirektno, upoznato oko 15 hiljada žena Srbije, kojima je preneta poruka o posebnom senzibilitetu žena u preduzetništvu. Udruženje i njegove članice su, istovremeno, inspiracija mladima da se kroz svoj akademski ili praktičan rad opredele za preduzetništvo. Kroz edukaciju za početak i razvoj biznisa prošlo je više od tri hiljade žena iz cele Srbije, a na sveopšte zadovoljstvo priča o tome se i dalje širi i dobre vibracije putuju kroz region.
Svoje ohrabrenje da istraju i kada im se čini da je nemoguće, preduzetnicama je pružila i Dragijana Radonjić Petrović, državna sekretarka u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja. Nekada i sama „svoj gazda” i poslenik u vodama privatnog biznisa, ona mnogo bolje može da razume sve dileme, strahove i nedoumice koje se neminovno prepreče pred životnu odluku: biti u državnoj službi ili rizikovati u samostalnosti. Na taj način, kada bolje razume sve probleme, može efikasnije da pruži pomoć u sektoru za koji je zadužena u Vladi. U razgovoru s Tanjom Peternek Aleksić ona je, takođe, naglasila važnost i druge strane poslovnog života, njegov tas ravnoteže, emocije i porodično okruženje koje svakoj uspešnoj ženi čine celovitost i ispunjenje potpunim zadovoljstvom. Njena misao da je uspeh proces, a ne stanje, poruka je svima koji još imaju dilemu kojoj varijanti poslovanja da se priklone.
Vera u sebe
Posle defilea dosadašnjih dobitnica nagrade Cvet uspeha za ženu zmaja, svoje počasno mesto na pozornici Pozorišta na Terazijama zauzelo je deset ambasadorki ženskog preduzetništva koje su ove godine izabrane među, takođe uspešnim, ženama da 6i svojim radom i poslovnim rezultatima podstakle razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva uopšte. One su istovremeno i članice Evropske mreže ambasadora ženskog preduzetništva sa 250 uspešnih i afirmisanih pripadnica lepšeg pola iz svih zemalja Evropske unije.
Dragica Božinović iz Šapca, suosnivač i suvlasnica firme Novitas d. O. O. Pre 18 godina napustila je rukovodeće mesto u državnoj firmi i sa suprugom osnovala porodično preduzeće. Danas se Novitas bavi trgovinom na veliko i malo, ima svoja 24 prodajna objekta i planira širenje lanca trgovina. Ambasadorka Božinović s posebnim zadovoljstvom ističe korektan odnos sa zaposlenima, redovnu isplatu dohodaka, podsticanje kreativnosti svojih radnika i svakodnevnu borbu za pozitivne promene u poreskoj politici i olakšice za preduzetnike.
Jedan od osnivača fonda „Humano srce Šapca” Dragica Božinović je na svečanosti rekla da je zvanje ambasadorke preduzetništva čast za ceo njen tim i nagrada za umeće i rad koji, ujedinjeni kroz jasan cilj, donose rezultate i raspoređuju energiju neophodnu za uspeh. Takođe je istakla da je u svakom, a naročito preduzetničkom delanju, ogroman značaj vere u sopstvene ciljeve i ravnoteža racionalnog i emocionalnog.
Ostvarenje sna
Kada je pre više od dve decenije Afrodita Bajić napustila advokatski posao, našla se na životnoj prekretnici. Taj zaokret danas je poznata firma AMC, Afrodite Mod Kolekšn, lider u proizvodnji i prometu ženske modne konfekcije ekskluzivne i klasične varijante. Supruga i majka troje dece ističe da u poslu ne tre6a juriti za profitom, već za kvalitetom, kao što ni u školi ne treba trčati za peticom, već za znanjem. I petica i profit samo su posledica znanja i kvaliteta. Priznanje shvata kao nagradu konzorcijumu, porodici i kolektivu i želi da to posluži kao primer mladima da se ljubavlju, optimizmom, znanjem i strpljenjem može doći do krajnjeg cilja, makar on bio i – uspeh.
Najmlađa među ambasadorkama ženskog preduzetništva je Sanja Knežević iz Latkovca, koja je sa svojom porodicom pokrenula projekat rekonstrukcije i adaptacije zaseoka starog više od dva veka. Danas je imanje Kneževića poznato etno selo kroz koje je u protekle četiri godine irošlo nekoliko hiljada gostiju iz Srbije i sveta. Diplomirani arheolog, Sanja je povezala četiri svoje ljubavi: nauku o starim kulturama i civilizacijama, selo, turizam i kulturni menadžment. Njen Latkovac promoviše viziju sela bogatog raznim lepim manifestacijama, sela sa sopstvenom pričom. Na taj način mlada ambasadorka i njena porodica otkrivaju i jednu novu Srbiju kao atraktivnu turističku destinaciju, namenjenu ljubiteljima autentičnog kulturnog nasleđa.
Odlučna i samouverena, poverila je prisutnima na svečanosti da joj je detinji san bio da postane glumica. Kako se, po njoj, sve stvari u životu događaju s razlogom, i ona danas živi svoju bajku koju čine njena porodica i njen Latkovac, neopisiva sreća koja je Sanjina svakodnevica.
Kruna uspeha
Nekada specijalista pulmologije i stručnjak za lečenje dečje astme, dr Jasmina Knežević je danas, sa suprugom Milanom, suvlasnica i direktorka Bel Medik bolnice. Ova zdravstvena ustanova, standardizovanih usluga, prva je institucija u zemlji koja je sklopila ugovore sa stranim osiguravajućim kućama o direktnom plaćanju. Uvođenjem vrhunskih standarda u lečenju, postaju 2010. Prva akreditovana privatna bolnica.
Sa više od 130 stalno zaposlenih i 150 konsultanata, Bel Medik je bolnica kojoj je do sada ukazalo poverenje više od sto hiljada pacijenata. Priznanje njoj lično je satisfakcija za odluku da lekarsku karijeru zameni menadžerskom. Lično će se zalagati da ohrabri što više žena da krenu tim putem, jer se na taj način stvara novi senzibilitet u, inače okrutnom, muškom društvu. Rezultate uspešnog poslovanja radionice za izradu torti i kolača Desert iz Čačka mogle su lično da provere sve zvanice na jubilarnoj proslavi Cvetu speha za ženu zmaja. Zorica Selaković, vlasnica Deserta, svoj sladak biznis počela je u porodičnoj kući. Verovala je u sebe i svoju kreativnost, organizacione sposobnosti i intuiciju.
Posle osvajanja domaćeg tržišta slatkiši iz Deserta krenuli su i u izvoz, u zemlje gde se ceni tradicija i kvalitet. Stari recepti, nove tehnologije, stalno usavršavanje – formula su za uspeh đakonija gospođe Selaković, dobitnice priznanja Evropske komisije za najbolju preduzetnicu Srbije. Nagrade su za nju i priznanje 35 – godišnjeg rada i kruna uspeha za sav trud koji je rezultirao njoj najdražim ishodom, opredeljenjem obe ćerke da krenu majčinim profesionalnim putem.
Sloboda odlučivanja
Anja Ivana Milić je vlasnica i tehnička direktorka Arhi. Pro d. O. O., kompanije s poslovima u oblasti građevinarstva i projektovanja u arhitekturi. Punu deceniju na čelu je jedne od vodećih konsultantskih, projektantskih i izvođačkih kompanija u regionu koja zapošljava 180 stručnjaka. Kaže da je motiv zbog kojeg se opredelila za preduzetništvo osećaj slobodnog odlučivanja o mnogim stvarima u životu, što donosi pozicija kada je sam svoj gazda. Nagradu, kaže, nije očekivala, ali je ona dobrodošla potvrda da je na pravom putu, ali i obaveza da svoja iskustva prenosi drugima, uz podsećanje na jednu misao Viktora Igoa: Usuditi se je cena uspeha.
Uz titulu ambasadorke ženskog preduzetništva, Nataša Milanović je ove godine osvojila i GIZ, specijalnu nagradu za inovativnost nemačke organizacije za tehničku saradnju. Nataša je vlasnica Biosila, firme koja proizvodi organsku hranu uz pomoć savremenih tehnologija i inovacija. Poznat po proizvodnji organskog voća i povrća Biosil se afirmisao na tržištu svojim poznatim proizvodima, stoprocentnim patentiranim sokom od cvekle, vakuumiranim kiselim kupusom, pasterizovanim povrćem, voćnim sokovima, ajvarom, pečenim paprikama i limunada sokom.
Odgovor na izazov
Iznenađena i obradovana nagradama zahvalila je svojoj majci koja joj je bila životni i poslovni uzor, ali i svima koji su prepoznali njen rad, poslovnim ženama koje su je prihvatile u svoj krug. Nagrade shvata i kao priznanje svim inovativnim ženama Srbije.
Citirajući Sokrata da se zlo rađa iz neznanja, Marija Stevanović iz Svilajnca, vlasnica Agencije za konsalting i menadžment MS Emplojment, apelovala je da je dosta primitivizma, pornografije i podmetanja u svetu u kojem živimo. Njoj je drago što je deo znanja, obrazovanja, dobrote i lepote, za šta se bori i ona i njen kolektiv. Firma koja obezbeđuje kreditna i bespovratna sredstva iz domaćih i stranih izvora finansiranja takođe radi i strateške dokumente, studije i akcione planove i analize tržišta.
Nesuđena harfistkinja i diplomata, danas se bavi krajnje realnim inženjeringom, uz dobre ideje i upornost, što smatra prirodnim u preduzetništvu. Svoje buduće poslove vidi kao humane projekte, a samostalno poslovanje doživljava kao izazov u kojem je morala da se iskuša.
Čast, odgovornost, zadovoljstvo osećanja su koja su, povodom priznanja, ponela Ljiljanu Stanojević, vlasnicu i direktorku preduzeća Stanojević d. O. O. Proizvodnja i pružanje usluga u oblasti metaloprerade i prometa mašinskih elemenata osnovna su delatnost ambasadorke iz Valjeva. Kada u svojoj firmi nije angažovana saradnjom s vodećim industrijama prerade metala, Ljiljana Stanojević planinari, promoviše zdrav život, učestvuje u radu Saveta za žensko preduzetništvo „Eva”.
Visoki standardi
Ona zvanje ambasadorke u okviru Evropske mreže smatra verifikacijom svog dosadašnjeg rada, a sinergiju sa ostalim ženama, sigurnim putem u svetliju budućnost. Svoje poslovanje u metalopreradi smatra dokazom da žena može da uspe u tipično muškoj oblasti.
Direktorka i vlasnica Maja Prometa d. O. O. Marina Milović iz Beograda svoju profesionalnu karijeru počela je u porodičnoj firmi. Jedna je od malobrojnih žena na vodećoj poziciji firme koja posluje u oblasti poljoprivrede. Fokus njenog rada je proizvodnja zdrave i organske hrane, pre svega pčelinjih proizvoda, dijetetskih namirnica na bazi meda, mleča, polena, propolisa i lekovitog bilja.
Firma Marine Milović godišnje proizvede 500 tona meda, a postavljanjem visokih standarda otvoren je put na evropsko i svetsko tržište. Zahvalnost zbog dodeljenog priznanja podelila je sa svojom porodicom i konzorcijumom, uz izjavu da je divno biti mlad, priznat i prepoznat i da je sasvim moguće i vredno truda postati uspešan preduzetnik u Srbiji.
Projekat ambasadorke
Projekat ambasadorke ženskog preduzetništva realizuje konzorcijum koji čine Nacionalna agencija za regionalni razvoj, Privredna komora Srbije, Udruženje poslovnih žena Srbije i Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza Republike Srbije (SIEPA).
Ciljevi Udruženja
Danas, kao i u proteklih 13 godina, najznačajnije aktivnosti Udruženja poslovnih žena Srbije su promocija ženskog preduzetništva, edukacija za otpočinjanje biznisa i unapređenje postojećih ženskih firmi, istraživanje ženskog preduzetništva, kao i javno zagovaranje, umrežavanje na nacionalnom, regionalnom i međunarodnom nivou. Udruženje će se i ubuduće angažovati na izdavanju publikacija i mentorstvu u preduzetništvu.