Marija je napravila fantastičan biznis od starog srpskog zanata koji su mnogi zaboravili

Marija je napravila fantastičan biznis od starog srpskog zanata koji su mnogi zaboravili

18.09.2023.

Osnova je ljubav prema tkanju, a potka ljubav prema životu i ljudima. Iako nam se čini da živimo u brzom svetu lišenom individualnosti, izgleda da je postpandemijsko vreme u naše živote vratilo u modu autentičnost, povratak prirodi, starim navikama, starim zanatima , kvalitetnom i ispunjenom životu natenane. Životu u kom treba slediti svoj put i slušati otkucaje sopstvenog srca.

Takvu životnu priču priča nam Marija Ivanković Jurišić, žena koja je osnovala umetničku radionicu i modni brend Marija Handmade – umetničku radionicu za tkanje iliti ručnu izradu tekstila. Dok gledate kako izgledaju odevni komadi koji nastaju u toj manufakturi, počinjete da shvatate metaforično preplitanje životnih niti.

Marija je ljubav prema ručnom radu, modi i dizajnu razvila jako rano, dok je kao devojčica leta provodila u Mačvi, a danas je ponosna preduzetnica i vlasnica brenda kome se najviše raduju stranci, poslovna žena koja je ostvarila ideal svakog čoveka – da bude sam svoj gazda , te žena koja rado izlazi u susret ženama koje žele da se odvaže i krenu na samostalno poslovno putovanje.

A potke njenog tkanja poređale su se na razboju davno. Kaže da se modom i dizajnom zarazila još kao mala, a da joj je taj virus stigao direktno iz glavnog grada mode – Pariza.

„Sestre mog deke živele su u Parizu, jedna se baš bavila modom a ostale su šile iz hobija. Najlepše dizajnerske komade dobijale smo i mama, i baka, i ja, a neke od njih i danas brižljivo čuvamo.“

A potom je usledio put učenja i razvoja. Osnovno obrazovanje u Šapcu, potom OŠ „Mileva Kosovac“, pa šabačka gimnazija „Vera Blagojević“, studije na Odseku za dizajn na Visokoj politehničkoj školi u Beogradu.

„Diplomirala sam na smeru za dizajn odeće, obuće i modnih detalja od kože i krzna. Ljubav prema ručnom tkanju datira još iz mog detinjstva, pa sam se u tome usavršila kroz sve kurseve i privatne škole tkanja koje su postojale kod nas, uključujući i Etnografski muzej i Manakovu kuću“, priča nam Marija kako su se raspoređivale potke njenog života.

Nakon što je naučila da tka, vratila se u Šabac, potom radila kao aranžerka izloga za Zlatarnu Celje – i sve vreme bila u kontaktu s prirodnim materijalima.

A onda je njena majka prošla kraj oglasne table na birou i, kao što mnoge majke umeju, naslutila Marijinu budućnost.

„Moja mama je uvek videla korak dalje. Tako je i jednog dana došla sa informacijom da Udruženje poslovnih žena Srbije traži nove potencijalne članice koje bi se prijavile na seminar o otpočinjanju sopstvenog biznisa. Sugerisala mi je da se prijavim i tako je sve počelo “

Marija je onda prošla edukaciju, pokrenula biznis, registrovala radionicu i tako je rođen njen brend Marija Handmade – koji danas cveta.

U našoj zemlji mnogo je žena na prekretnici, pa smo probali da saznamo od Marije šta smatra najvažnijim u tom spletu događaja, kako žene mogu da dođu do Udruženja poslovnih žena i koliko je ono njoj pomoglo. Odakle je ona krenula?

„Najvažnija je bila ta podrška porodice i bliže okoline na samom početku. Podjednako je važna podrška kupaca kao I potencijalnih saradnica jer ovaj posao podrazumeva jedan opsežni timski rad. Za nastanak svakog našeg komada zaduženo je više osoba – ideja za materijal – unikatno platno i sam model potekne od mene, ali onda dolazi modeliranje, pa krojenje i šivenje. Na kraju ručna dorada, pakovanje i onda marketinški deo koji podrazumeva promociju i prezentaciju samih proizvoda. Ukoliko ova podrška na kraju zakaže – ne isplati se sav naš dotadašnji trud. Zato sam zahvalna i svojim saradnicima i stalnim klijentima koji su uvek tu i uvek se vraćaju da se međusobno inspirišemo i podržimo“, priča nam Marija i dodaje da se do Udruženja poslovnih žena Srbije dolazi prijavom na njihovom sajtu, uz preporuku, naravno.

Marija sada ima lokal u Čumićevom sokačetu. Pitamo je šta danas predstavlja mesto gde je bio prvi tržni centar u Srbiji, čini se mnogo humaniji nego molovi danas i ko su kupci njenih kreacija.

„To je bila jedna sjajna inicijativa prilikom pokretanja Belgrade Design Districta da se lokali u Čumiću najpre ponude domaćim dizajnerima po prihvatljivim cenama. Bila sam presrećna kada sam dobila lokal u parteru. Setila sam se vremena kada smo kao srednjoškolci brat i ja dolazili sa mamom u Čumić da kupimo odeću za školu a sada ću ja imati svoj butik upravo tu. Bilo je to vrlo emotivno za mene“, priča naša sagovornica pa nastavlja:

„Kreacije koje radim za Marija Handmade godinama najviše kupuju stranci – i to mi imponuje jer su to ljudi vrlo istančanog ukusa kojima je mnogo toga dostupno a oni se odluče baš za nas. Mada, moram priznati da se povećava i broj naših ljudi koji zalaze u Čumić sve češće, pre nego u popularne tržne centre.“

Mnoga polja je Marija osvojila gradeći svoj brend, zato je naizbežno pitati je šta je za nju održiva moda, socijalno preduzetništvo i cirkularna ekonomija – većini ljudi i žena ovde novine.

Zašto je sve to važno?

„Održiva moda je za mene moda koja TRAJE! Odeća koja se pravi za više sezona i godina. Odeća kvalitetnog sastava I izrade koja će predstavljati osnov za kombinovanje u vašem garderoberu. Odeća koja je nastala proizvedena po fer principima i koja se prodaje po fer principima – gde niko nije oštećen ni proizvođač ni kupac. Sve je to važno da bi ekonomija i poslovanje počivali na zdravim osnovama, da bismo imali jedan zdrav odnos prema lokalnoj sredini i prema ekosistemu u kome bitišemo – tu je između ostalog i pravilan odnos između nabavke i utroška repromaterijala i sirovina I svođenje otpada i zagađenja u proizvodnji na minimum. To su sve principi po kojima posluje Marija Handmade.“

Reklo bi se da ova žena vodi uspešan biznis – ima radionicu u Šapcu, lokal u Beogradu, svoje kreacije je prikazala na 30 revija i izložbi – zato se postavlja pitanje šta je merilo uspeha.

„Za mene merilo uspešnog biznisa nije samo novac. Pored novca tu mora da bude i visok stepen ispunjenosti I zadovoljstva dok obavljamo određeni posao. Revije i izložbe ne posmatram samo i prvenstveno kao prilike da plasiram I prodam kolekciju. To su za mene najpre prilike da se nešto novo vidi i nauči, da se razmeni sa kolegama, da se na takva mesta povede i tim koji radi na izradi kolekcija Kada tako posmatrate i prilazite stvarima, dogode se i prilike da se kroz posao obiđe i pola sveta i da se on već dugi niz godina obavlja sa sve većim žarom i strašću koja ne jenjava“, govori u dahu, a mi opet radoznalo hoćemo da nam kaže šta je najvažnije da bi se pokrenuo, razvio i održao jedan biznis – šta je ključ uspeha, koje su prepreke. „Prepreka je mnogo na svakom koraku ali ako se one posmatraju kao izazovi, onda im se prilazi konstruktivno a ne sa strahom. Ovde bih ponovo skrenula pažnju na udruživanje, podršku i upornost – to su, po mom mišljenju, tri ključne stvari da bi se jedan biznis pokrenuo, razvio i održao.“

A koliko je potrebno sredstava da bi jedna žena pokrenula viziju i šta joj je potrebno osim novca?

„Najpre je potrebno imati dobru ideju i viziju kako i sa kime tu ideju da realizujete. Jasno znati kome se ta ideja plasira i na koji način. Novac stupa na snagu tek nakon razrade ovih ključnih tačaka.“

A u šta je najvažnije uložiti ili ulagati? Marija misli da je najvažnije ulagati u svoje znanje, a najbolje ili najpametnije je ulagati u ljude.

„Ulaganje u materijalne stvari treba da dođe tek nakon svega toga. Kada se tako postave stvari u biznisu, nakon nekog vremena shvatite da to materijalno što ste stekli zapravo vredi manje od svega drugog što imate.“

I za kraj je pitamo da li je ona jedna zadovoljna žena.

„Izuzetno zadovoljna a to zadovoljstvo dolazi iz činjenice da Marija Handmade rađa jednu zajednicu zadovoljnih ljudi.“

Autor: Zorica Antonijević

Izvor: Zadovoljna.nova.rs

https://zadovoljna.nova.rs/njena-prica/marija-je-napravila-fantastican-biznis-od-starog-srpskog-zanata-koji-su-mnogizaboravili/