Nova generacija preduzetnica u Srbiji za digitalne platforme

Nova generacija preduzetnica u Srbiji za digitalne platforme

BEOGRAD, 14. oktobra 2019. (Beta) – Nova generacija preduzetnica u Srbiji smatra digitalne platforme boljim terenom za razvoj svojih preduzetničkih ambicija, jedan je od nalaza istraživanja „Rodna nit digitalnog preduzetništva: Smernice za ekonomsko osnaživanje žena u ekonomiji znanja“.

U saopštenju „Centar za istraživanje javnih politika“ piše da one nemaju poverenja da će na tradicionalnom tržištu rada razviti svoje veštine i biti dobro plaćene.

„Mlade, visoko obrazovane, digitalno pismene žene predstavljaju novu generaciju preduzetnica u Srbiji i po ovim osobinama malo zaostaju za svojim muškim kolegama“, navodi se u saopštenju.

Medjutim, istraživanje pokazuje da i u digitalnoj sferi poslovanja postoji rodni jaz koji proizilazi iz nejednakosti koje dolaze iz stare, tradicionalne „oflajn sfere“. Predsednica Udruženja poslovnih žena Srbije Sanja Popović Pantić je danas na okruglom stolu u Press centru Udruženja novinara Srbije napomenula da istraživanje koje je sproveo „Centar za istraživanje javnih politika“, kao prvo te vrste u Srbiji, postavlja pitanje o tome gde je mesto žena u digitalnom svetu i navela da je „novo vreme donelo nove vrste ranjivosti“.

Istraživanjem sprovedenim od novembra 2018. do maja 2019. godine, obuhvaćene su žene i muškarci sa istim ili relativno sličnim nivoom obrazovanja i digitalne pismenosti, koji koriste onlajn platforme kao kanal za digitalno angažovanje i preduzetništvo.

U diskusiji o mogućnostima podsticanja ženskog digitalnog preduzetništva učestvovali su predstavnici Delegacije EU, Ministarstva privrede, istraživačke zajednice, donatora i same digitalne preduzetnice.

Programska direktorka Centra Branka Andjelković kazala je da su kao glavne motive za rad na digitalnim platformama i muškarci i žene u jednakom broju naveli mogućnost fleksibilnog rada, dobru zaradu.

Takodje, svi ispitanici i ispitanice visoko vrednuju mogućnost svog usavršavanja, rekla je Andjelković.

Polovina muškaraca i oko 40 odsto ispitanih žena izjavilo je da rade na digitalnim platformama jer žele da pokrenu sopstveni biznis.

Podaci nedvosmisleno ukazuju na to da, za razliku od tradicionalnog, digitalno preduzetništvo karakteriše jednak stepen preuzimanja rizika i proaktivnog pristupa kod muškaraca i žena, izjavila je Tanja Jakobi, izvršna direktorka Centra.

Rodni jaz u digitalnoj sferi proizlazi iz nejednakosti iz stare, „oflajn sfere“, gde žene zbog svojih obrazovnih profila ( prevodjenje, držanje časova stranih jezika i slično) i slabijeg znanja o preduzetništvu, biraju manje plaćene oblasti rada.

Novi akcioni plan za sprovodjenje Nacionalne strategije za rodnu ravnopravnost za 2019. i 2020. godinu ukazuje na potrebu povećanja kompetencija žena u IKT sektoru, obuke žena u programiranju i razvoja sopstvenog „online biznisa“.

Istraživanje CENTRA i praksa Udruženja poslovnih žena (UPŽ), glavnog partnera na projektu, pokazuju da je te mere potrebno dopuniti razvijanjem „rodno senzitivnih obuka za pisanje biznis planova“, vodjenje knjigovodstva, razvoj i upravljanje biznisom i „sticanja mekih veština neophodnih za vodjenje kako tradicionalnog tako i digitalnog preduzetništva.

Autor: Beta

Izvor: Beta – Agencijske vesti