Uspešne poslovne žene u ulozi mentora

Uspešne poslovne žene u ulozi mentora

Statistika je pokazala da se u poređenju sa muškarcima žene ređe samozapošljavaju, odnosno ređe započinju svoje poslove ili imaju ambiciju da to urade. Ambasadorke u naredne dve godine imaju zadatak ne samo da promovišu preduzetništvo, nego i da ga podstaknu, jer žene u našoj sredini još uvek nailaze na takozvane nevidljive barijere, kada žele da otpočnu sopstveni biznis – nerazumevanje društva i gubitak samopouzdanja.

Svi mi koji smo imali priliku da radimo u okruženju u kojem su žene kormilari, znamo da su njihove ruke isto tako snažne kao i ruke muškaraca“, izjavila je nedavno predsednica Skupštine Srbije Slavica Đukić Dejanović, uručujući lente ambasadorkama ženskog preduzetništva. Ona je dodala da žene imaju i sposobnosti koje su preduzetništvu i privredi Srbije i te kako potrebne, umeju da pretpostavljaju, imaju intuiciju, umeju dobro da se nose sa teškoćama i izađu kao pobednici. Tom prilikom Slavica Đukić Dejanović izrazila je i uverenje da će među privrednicima biti bar onoliko žena koliko će ih biti u parlamentu, jer novi zakon predviđa da trećinu poslanika čine žene.

Mreža uspešnih poslovnih žena

Nataša Milanović je odavno među privrednicima Srbije i jedna od uspešnih preduzetnica. Bavi se proizvodnjom organske hrane, pri čemu koristi inovativne metode. Za svoj rad Nataša i njena kompanija osvojile su značajne međunarodne nagrade i priznanja. Promoviše nove tehnologije u prehrambenoj industriji na raznim izložbama i sajmovima, gde razmenjuje stečena iskustva u praksi, a ujedno motiviše i druge sa ciljem širenja mreže inovatora u organskoj proizvodnji. Kao osnivač i potpredsednica Udruženja „Bio razvoj“, ona organizuje razvojne aktivnosti u oblasti organske poljoprivrede i održivog razvoja u Srbiji.

Ovih nekoliko podataka iz Natašine radne biografije preporučili su je da zajedno sa još devet uspešnih žena, čije biografije, ostvarene u raznim drugim oblastima, nisu ništa manje impresivne, postane i ambasadorka ženskog preduzetništva iz Srbije. Sve one učestvuju u realizaciji projekta Evropska mreža ambasadora ženskog preduzetništva, koji se realizuje u okviru CIP programa – Competitiveness and Innovation Framework Programme (Programa za konkurentnost i inovacije) , od strane Evropske unije.

Ceo projekat je osmišljen kako bi se prevazišao jedan od aktuelnih problema privrede Evropske unije, a to je neiskorišćenost preduzetničkog potencijala, koji još više dobija na značaju kada se u obzir uzme polna struktura preduzetnika. Statistika je pokazala da se u poređenju sa muškarcima žene ređe samozapošljavaju, odnosno ređe započinju svoje poslove ili imaju ambiciju da to urade. Sa ciljem da se maksimalno iskoristi intelektualni potencijal žena, podigne njihovo učešće u evropskoj konkurentnosti, kao i da se stvori poslovno okruženje koje će pogodovati uspostavljanju i vođenju preduzeća sa ženama na čelu, 5. Oktobra 2009. Godine pokrenut je pomenuti projekat. Osnovna ideja je bila da se formira mreža uspešnih poslovnih žena koje će služiti kao modeli ponašanja budućim preduzetnicama širom Evrope. U početku, mrežu je činilo 150 ambasadorki iz 10 evropskih zemalja (Danska, Francuska, Nemačka, Island, Irska, Italija, Norveška, Poljska, Slovačka i Švedska) , da 6i im se krajem 2010. Godine pridružilo još 12 zemalja, meću kojima je i Srbija.

Putokaz kroz nevidljive barijere

O učešću Srbije u ovom značajnom projektu za „Poslove“ je govorio Srćan Beljan, šef Odeljenja za mećunarodnu i mećuregionalnu saradnju, edukaciju i mentoring, u Nacionalnoj agenciji za regionalni razvoj.

„Činjenica je da je u Srbiji, u poslednjih deset godina urađeno dosta u pogledu razvoja preduzetništva, ali je takođe i činjenica da ženski potencijal nije iskorišćen u dovoljnoj meri. Otud i ova akcija Nacionalne agencije za regionalni razvoj, da u okviru CIP – a, zajedno sa ostalim partnerima na projektu, a to su Udruženje poslovnih žena, Privredna komora Srbije i Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza, konkuriše i dobije ovaj projekat“, ističe Beljan.

Na pitanje ko su ambasadorke ženskog preduzetništva i kakav je njihov poslovni profil, Beljan kaže: „To su žene koje sigurno mogu ohrabriti druge žene da svoje ideje pretoče u realnost. Ambasadorke u naredne dve godine imaju zadatak ne samo da promovišu preduzetništvo, nego i da ga podstaknu, jer žene u našoj sredini još uvek nailaze na takozvane nevidljive 6arijere, kada žele da otpočnu sopstveni biznis. To je, pre svega, nerazumevanje društva, a samim tim i gubitak samopouzdanja. Mislim da će ovih deset gospođa, ambasadorki u ženskom preduzetništvu, svim ženama koje žele da započnu ili unaprede sopstveni biznis, dati pravi putokaz“.

„Nacionalna agencija za regionalni razvoj već godinama odlično saraćuje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, pa i u realizaciji ovog projekta“, naglašava Beljan. „Zato smo odlučili da jedan od prvih događaja na lokalnom nivou bude promocija ambasadorki ženskog preduzetništva u Zaječaru, gde je naše sedište i gde sa filijalom NSZ imamo odličnu saradnju. Već smo imali dva sajma zapošljavanja u našim prostorijama, a u septembru ćemo tamo organizovati promo skup ambasadorki. NSZ će animirati svoje ciljne grupe kako 6i prisustvovale ovoj promociji. Potencijalne buduće preduzetnice će biti u prilici da čuju koliko je u odluci za pokretanje sopstvenog biznisa važna motivacija, a zatim i konkretno kako da započnu posao, uz pomoć praktičnih iskustava žena koje su dokazale da je i u Srbiji moguće uspeti“.

Poredeći Srbiju i razvijene evropske zemlje, sa stanovišta ženskog preduzetništva, Srđan Beljan naglašava: „Istina je da i Evropa ima slične probleme, ali žene preduzetnice su tamo ipak u boljoj poziciji. Dok je kod njih odnos između muškaraca i žena koje se bave preduzetništvom 1: 3, u Srbiji je taj odnos 1: 4. NARR je zato konkurisala za još jedan projekat u kojem će žene preduzetnice biti i mentorke. Iz Brisela već imamo potvrdan preliminarni odgovor. Za realizaciju tog projekta biće izabrano 20 žena preduzetnica, koje će 10 mentorki poučavati kako da prebrode početničku krizu, ukoliko su već pokrenule svoju firmu. Istina, potreban je i bolji sistemski pristup, ali i svaki od ovih projekta je sigurno dobar podsticaj“.

Energija za pobede

Predsednica Skupštine Srbije Slavica Đukić – Dejanović, uručila je nedavno lente ambasadorkama Afroditi Bajić (osnivač, Afrodite Mode Collection Beograd) , Anji Ivani Milić (vlasnica, „Arhi Pro“, Beograd) , Dragici Božinović (vlasnica. „Novitas“, Šabac) , Zorici Selaković (direktorka, Desert, Čačak) , Jasmini Knežević (vlasnica,. Bel Medik“, Beograd) , Ljiljani Stanojević (osnivač, „Stanojević“, Valjevo). Mariji Stevanović (direktorka, MS Emplojment, Svilajnac) , Marini Milović (vlasnica i direktorka, „Maja promet“, Beograd) , Nataši Milanović (direktorka, „Biosil“, Ugrinovci) i Sanji Knežević (vlasnica, Etno selo Latkovac).

Zahvaljujući na priznanju, u ime ambasadorki ženskog preduzetništva obratila se Jasmina Knežević, vlasnica klinike „Bel Medik“ iz Beograda. Prema njenim rečima, „zahvaljujući učešću u ovom projektu, srpske ambasadorke postale su članice evropske mreže ambasadora 250 preduzetnica iz skoro svih zemalja EU. Tokom dvogodišnjeg projekta, naš zadatak je da promovišemo žensko preduzetništvo i ženski biznis. Iako se razlikujemo po delatnostima, gradovima iz kojih dolazimo, svima nam je zajednička energija, ne samo za takmičenje. Već i za pobede“, dodala je Kneževićeva.

Ciljevi projekta

Ambasadorka ženskog preduzetništva je poslovna žena koja je već postigla odrećeni uspeh u oblasti preduzetništva i može da iskoristi svoje iskustvo kako bi motivisala i ohrabrila druge žene da svoje ideje pretoče u realnost. One su odabrane na nacionalnom nivou među uspešnim i poznatim preduzetnicima. Ambasadorke ženskog preduzetništva će ženama pomoći da izgrade viziju i samopouzdanje potrebno za započinjanje i vođenje posla.

Žene ambasadorke će učešćem u mreži ostvariti brojne prednosti. To je, pre svega, promocija sopstvenog privrednog subjekta kroz predstavljanje motivišuće lične priče i mogućnost ostvarivanja poslovnih kontakata, kako u zemlji, tako i u EU, sa jedne strane, ali i usavršavanje sopstvenih komunikacionih veština kroz treninge i mogućnost uticaja na kreiranje politike razvoja preduzetništva, sa druge strane.
Opšti cilj projekta je da pospeši razvoj sektora mapih i srednjih preduzeća i preduzetništva Srbije, kroz podsticanje i podršku preduzetničkog potencijala i talenata žena i povećanja njihovog ukupnog angažmana u preduzetništvu. Specifični ciljevi su: motivisanje žena da postanu preduzetnice i započnu sopstveni posao, povećanje samopouzdanja žena prilikom uspostavljanja i vođenja uspešnog posla, lokalno, nacionalno i međunarodno povezivanje u cilju motivisanja žena da shvate da preduzetništvo može biti put njihove karijere. Podrazumeva se i učešće u radu Evropske mreže ambasadora ženskog preduzetništva.