Iz Kovina na tržišta Evrope i Rusije

Iz Kovina na tržišta Evrope i Rusije

Maja Baković iz Kovina napustila je pre godini i po posao u velikoj korporaciji i preuzela rukovođenje porodičnom firmom „Širko“, koja proizvodi prirodnu kotmetiku. Uprkos jakoj konkurenciji i otežanim uslovima ulaska u velike trgovinske lance, uspešno plasira svoje preparate na tržišta Srbije i regiona, ali planira i osvajanja novih.

Iz želje da ne propusti najsladje trenutke odrastanja ćerke Kaće (4) i sina Lazara (3), koje je rodila u kratkom vremenskom razmaku, Maja Baković (34) je pre godinu i po dana donela odluku da napusti posao u velikoj korporaciji. Po formaliom obrazovanju diplomirani menadžer u preduzeništvu odgovorna i uvek nasmejana. Mlada kovinka karijeru je gradila u veikim sistemima, najpre kompaniji Robert Boš , potom pivari Karslberg. Bavila se uvozom i izvozom, marketingom, podrškom prodaji. Rođenjem dece, otvara se novo poglavlje u njenom životu.

’’Bilo mi je teško da odem,jer sam radila sa divnim kolegama, bila deo jaxor tima. Međutim, želja da budem najpre mama, a onda sve ostalo, presudila je da prelomim i dam otkaz. Morala bih da svakodnevno provodim četiri sata u putu do posla i nazad, što sa dvoje male dece više nije bilo moguće’’, kaže Maja. Logičan sled događaja i životna situacija su je doveli u malu porodičnu firmu, koju su početkom devedesetih godina pokrenuli njeni roditelji u Kovinu. Otac Zoran je bio preduzetnik ceo radni vek, ali i više od toga. Po obrazovanju elektrotehničar, on je prema rečima njegove ćerke, u stvari pronalazač, inovator. „Prvi u velikoj Jugoslaviji je napravio mašinu za pravljenje kesa za led. Sam je konstruisao i potom napravio robotičku mašinu za fišeke od polipropilena, kao i mašine za kontinualno uzdužno zavarivanje“, priča ponosna ćerka.

Mebutim, proizvndnjom plastike nastavio je da se bavi Majin brat Alekeandar. Otac ni tada nije sedeo skrštenih ruku, pa se posvetio kozmetičkim preparatima, u čemu mu se naša sagovoriica pridružila.’’Iz piva sam prešla u kozmetiku“, osmehuje se dok se priseća početaka. Priznaje da je bilo i teških dana: ’’Da putujem nije dolazilo u obzir, deca su bila suviše mala za jasle i vrtić. Rekla sam sebi: uzimam stvar u svoje ruke i krećem’’. Mnogo joj je značila i podrška supruga Radovana, ali i jedna očeva rečenica puna podstreka :’’Znam da ćeš uspeti“.

Emotivno vezana za proizvode

Maja je danas posebno ponosna na jedan proizvod. Mala firma, u kojoj je samo petoro zaposlenih, prva je u Srbiji napravila magnezijum u obniku gela. Tek nakon njih pojavili su se drugi proizvođači. U Paleti imaju osam preparata. Jedan deo sirovina uvoze, dok drugi nabavljaju od domaćih proizvođača. I opet je tata bio glavni kreator i inovator.

„Oralni unos magnezijuma je popularniji, ljudi su navikli na takav način upotrebe, a ne znaju da je šteten škodi unutrašnjim organima, dok je sam proces njegove apsorpcije daleko manji od unosa putem kože Takođe, ,želim da napomenem da su naši proizvodi bez kontraindikacija, jer su potpuno prirodni  i treba ih koristiti preventiano,jer kako kaže naš slogan ’’Bolje kap preventive nego litar leka’’.  Za jedan proizvod je emotivno vezana. U pitanju je „Oksić“, sredstvo za održavanje higijene dečjih ruku, pribora, igračaka… „Kao mama dve bebe bezbroj puta sam se našla u situaciji, dok sam ih vozila u kolicima, da im na ulici ispadne duda, flašica… Onda jurim po drugu i tako u nedogled. Na osnovu tih životnih situaciJa rodila se ideja da napravimo nešto kvalitetno, što brzo deluje i postiže momentalni učinak, a svakodnevna je potreba svih roditelja. Praktičio su moja deca billa prvi korisnici, kaže Maja.

Ponudili su ga u interesantnom dvostrukom pakovanju, veće i manje zapremine, pa ono veće može da stoji u kolima, kod kuće i da se iz njega dopunjuje manje. „I druge preparate koristimo svi u porodici, a kada ih kreiramo vodilja nam je da unapredimo zdravlje ljudi i ponudimo nešto drugačije, a potpuno prirodno objašnjava Maja, koja je proširila plasman ’’Širko’’proizvoda na specijalizavani lanac dečjih prodavnica ’’Aksa’’ apoteke, apotekarske ustanove Beograd,a povećan je i broj pradavnica zdrave hrane na čijim se policama takođe prodaju ovi preparati. Teško je ući u velike trgovinske lance. Kao mala firma nemaju sredstva da se takmiče sa velikim farmaceutskim kućama i njihovim buđetima za marketing, a jadan od problema sa kojima su se suočili je i kopiranje proizvoda. I pored svega, imaju mnogo raznoga da budu zadovoljni .

Najviše se obradulem kada nam se jave zadovoljni korisnici. Zovu nas iz Srbije, regiona: ponekad iz nekog sela gde u okolini od 50 kilometara znamo da nemamo prodajno mesto. Jako je lep osećaj i čovek se oseća ispunjeno, zadovoljno kada čuje da je nešto što pravi od srca pomoglo ljudima da ublaže bolove ili neki drugi zdravstveni problem. Takođe, naše proizvode poklanjamo roditeljima čila su deca obolela od autizma i drugih teških bolesti. Dajemo doprinos razvoju nauke iz oblasti medicine i primene magnezijuma u lečenju kroz različita sponzorstva. Kao nagradu za rad, trud i doprinos razvoja socijalnog preduzetništva, imamo i potvrdu Privrdne komore Srbije naglašava naša sagovornica.

Sloboda u preduzetništvu

U regionu ’’Širko’’ ima prodaje u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini. Maja vodi pregovore za plasmane za područje Evropske unije preko distributera u Grčkoj, Bugarskoj i Hrvatskoj. Kaze da bezobzira što je preduzetnik ili narotski rečeno sam svoj gazda, ne radi ništa menje nego dok je bila deo velikog sistema. ’’Često putujem. U kolima su mi uvek dodatne stvari, pa je auto kao druga kuća. Ipak, preduzetništvo pruža određenu vrstu slobode. Mogu da se organizujem da neke obaveze završim kad decu smestim u krivet. Iako su još mali, kad god mogu povedem ih sa sobom, kako ne bi bili odvojeni. Oni su na mini sajmovima, radioiicama, promocijama, na neki način uključeni u posao, a često se deševa i da mami pomažu, jer se vešte male ruke od malena uče radnim navikama.

Briga o najmlađima motivisava je našu sagovornicu da se uključi u rad Centra za mame. Odnedavno je i članica Udruženja poslovnih žena. Kako je često u kontaktu sa drugim ženama u biznisu pitamo je za mišljenje da li je preduzetnicama u Srbiji teže u odnosu na muškarce. ’’Žena u biznisu u Srbiji ima dosta. I biče ih još više, jer shvataju da magu dosta toga da postignu, kreativne su, uporne. Žene su bolje u obavljanju više stvari istovremeno takozvanom multitaskingu. Nažalost još uvek u našam društvu, mnoge ulaze u preduzetništvo, jer ih je muka naterala.Ostale su bez posla, morale su da obezbede egzistenciju porodice, utoliko su one uspešnije. Svakodnevno upoznajem kreativne žene, koje su već na zalasku karijere i divim se njihovom entuziazmu, kao da tek počinju svoj radni vek.

Iako je tek malo više od godinu i po dana na čelu „Širka’’. Maja planira da marljivim radom ostvaruje zacrtane ciljeve: „Verujem u naše proizvode’’, ne plašim se konkurenciJe, ni velikih farmaceutskih kuća. Smatram da su naši preparati izuzetni i kada imate dobar proizvod nemate razloga da strahujete da li će tržište i kupci to prepoznati. Potrebno je samo da se puno radi, ulaže u znanje, ljude,ideje“

Vlasnica „Širka“ je uz očekivanja da će uskoro imati plasman na tržištu EU, krenula i u potragu za distributerima za rusko tržište. U planu je i povćanje palete proizvoda jer, kako otkriva, iako je otac u penziji, njegov stvaralački duh ne miruje. „Za sada, kao što sam rekla imamo osam preparata dok je u fioci još 88″, zaključuje Maja optimistički.

Autor: Slavica Danilović

Izvor: Posao

Vlasnica porodične firme „Šupko“ kaže da svakodnevno upoznaje i druge žene koje s mnogo entuzijazma i kreativnosti vode sopstveni posao.