office@poslovnezene.org.rs
+381 11 6776 801

Zanimanje „mama“ odredilo karijeru

MALA FIRMA – PRVA U SRBIJI NAPRAVILA MAGNEZIJUM U FORMI GELA

Posle rada u velikim kompanijama, Maja Baković je stala na čelo porodične firme za proizvodnju kozmetičkih preparata, u Kovinu. Glavni razlog je želja da se ne odvaja od kćerke Nađe i sina Lazara. Iz želje da ne propusti najslađe dane odrastanja kćerke Nađe (4) i sina Lazara (3), mama Maja Baković (34) je pre godinu i po dana napustila posao u velikoj kompaniji. Diplomirani menadžer u preduzetništvu, odgovorna, nasmejana, mlada Kovinka karijeru je gradila do tada u velikim sistemima. Najpre u kompaniji Robert Boš, potom u Karlsbergu. Bavila se uvozom, izvozom, marketingom, podrškom prodaji. Nije joj teško padalo ni svakodnevno putovanje do kancelarije u Čelarevu.

– Rođenjem dece otvorila sam novo poglavlje u životu. Bilo mi je teško jer napuštam divne kolege, jak tim. Međutim, želja da budem najpre mama, onda sve drugo, presudila je. Samo sam prelomila i dala otkaz. Zbog putovanja i odgovornog posla bila bih previše razdvojena od mališana, što nisam htela.

Takav sled događaja otvorio je vrata u porodičnoj firmi koju su početkom devedesetih osnovali njeni roditelji u Kovinu. Otac Zoran je preduzetnik čitav radni vek ali i više od toga. Po struci elektrotehničar, Maja ga opisuje kao neumornog inovatora.

– On je prvi u Jugoslaviji napravio mašinu za pravljenje kesa za led. Konstruisao je i izradio robotičku mašinu za fišeke od polipropilena, mašine za kontinualno uzdužno zavarivanje…

Proizvodnju plastike sada vodi Majin brat Aleksandar. Otac nije želeo da sedi skrštenih ruku pa se posvetio kozmetičkim preparatima.

– Iz piva sam se obrela u kozmetici, osmehuje se Maja dok se seća novog poslovnog početka. U teškim danima, priznaje, mnogo joj je značila podrška supruga Radovana i očeva rečenica – Znam da ćeš uspeti!

Posebno je ponosna na jedan proizvod. Njihova mala firma sa petoro zaposlenih prva je u Srbiji napravila magnezijum u formi gela. – Najpopularniji unos magnezijuma u organizam je oralnim putem. Ljudi su tako navikli, a ne znaju da to može da škodi uputrašnjim organima. Da je proces apsorpcije daleko manji nego putem kože. Inače, svi naši proizvodi su prirodni, koriste se preven-tivno. Zato smo izabrali slogan „Bolje kap preventive nego litar leka“. Sirovine nabavljaju delom iz uvoza, delom od domaćih proizvođača. Za nastanak drugog Širkovog aduta – sredstva za održavanje higijene dečijih ruku, pribora, igračaka Maja je bila glavni „krivac“: – Kao mama dve bebe milion puta sam bila u situaciji, dok sam ih vozila u kolicima, da im ispadne duda, flašica. Onda jurim po drugu čistu i tako u nedogled. Na osnovu tih životnih situacija rodila se ideja da proizvedemo nešto što brzo deluje i svakodnevno treba roditeljima. Moja deca su bili prvi korisnici. Ovaj preparat ponudili smo u dvostrukom pakovanju. Veće i manje zapremine, te ono veće može da stoji u kolima, kod kuće, da se iz njega dopunjuje manje.

Maja je u pregovorima za kratko vreme proširila plasman u Aksa prodavnice, objekte Apotekarske ustanove Beograd, zdrave hrane. Kaže da je teško ući na rafove velikih trgovinskih lanaca.

– Za sada smo mala firma i nemamo sredstva da se borimo sa velikim farmaceutskim kućama, njihovim budžetima za marketing.

Jedan od problema sa kojim su se suočili jeste kopiranje proizvoda. U danima dogovora intervjua za Ekonometar, naša sagovornica bila je zaokupljena procesom zaštite proizvoda u Zavodu za zaštitu intelektualne svojine.

Otkriva da je jako obraduje kada se jave zadovoljni korisnici. Ponekad i iz sela u čijoj blizini od pedesetak kilometara nemaju prodajno mesto. Priznaje da je ispuni zadovoljstvo kada čuje da je ono što prave od srca, nekome pomoglo.

U regionu, prisutni su na tržištima Crne Gore i BiH. Pregovara za ulazak u EU, preko distributera za Grčku, Bugarsku, Hrvatsku. Bez obzira na to što je preduzetnik, narodnim rečnikom – sam svoj gazda, otkriva da ne radi manje nego dok je bila u korporaciji. Dešava se da ostane na putu dva, tri dana. U kolima su joj dodatne stvari, pa je automobil kao druga kuća, šali se na svoj račun. Ipak, ne bi se vraćala u velike sisteme. U preduzetništvu vidi određenu vrstu slobode.

– Mogu da se organizujem tako da obaveze završim uveče, kada deca spavaju. U nekim situacijama, iako su još mali, vodim ih sa sobom. Zajedno smo na sajmovima, promocijama i ja sam tada presrećna.

Posvećenost najmlađima motivisala je našu sagovornicu da se uključi u rad Centra za mame. Odnedavno je članica Udruženja poslovnih žena Srbije. Zato je pitamo da li je preduzetnicama teže u odnosu na muškarce?

– Žena u biznisu ima dosta. Biće ih još više. Shvataju da mogu mnogo da postignu. Kreativne su i uporne. Žene su bolje u obavljanju više poslova istovremeno, takozvanom multitaskingu. Nažalost, mnoge su ušle u privatan biznis jer ih je muka naterala. Ostale su bez posla, morale da obezbede egzistenciju porodici. Utoliko su uspešnije!

Iako je kratko na čelu Širka, Maja temeljno planira i polako ostvaruje ciljeve.

– Verujem u naše proizvode, ne plašim se konkurencije. Kada imate dobar proizvod nema mesta strahu. Tržište i kupci znaju da prepoznaju kvalitet. Potrebno je samo da se puno radi, ulaže u znanje, ljude, ideje. Nedavno je krenula u potragu za distributerima za rusko tržište. U planu je, takođe, povećanje palete proizvoda. Kako otkriva, iako je u penziji, otac Zoran ne miruje.

– Za sada imamo osam preparata dok je u njegovoj „fioci“ još 88!

Izvor: Ekonometar

Autor: A. Mirković

Nikako u kredit

Preduzetnik mora da vodi računa o svakom dinaru. Dosada nisu posezali za bankarskim pozajmicama niti su spremni da se upuste u avanturu zvanu kredit. Za svaku investiciju izdvajaju iz kućnog budžeta. Maja prati konkurse, podsticajne fondove i nada se da će neko prepoznati i imati sluha za novitete kao što su njihovi proizvodi.