office@poslovnezene.org.rs
+381 11 6776 801

TATJANA VUČIĆEVIĆ – MORAL I LJUBAV GRADE ČOKOLADNI DIZNILEND

Tatjana Vučićević više od dve decenije svesrdno obavlja posao direktora proizvodnje u čokoladnom Diznilendu Art Ival. Naša sagovornica i njen suprug iznedrili su spektar galerija čokolada Premier koji svojim kvalitetom i mirisnim notama oživljavaju šmek svetskih metropola u Beogradu. U narednim redovima imaćete priliku da pročitate nešto više o biznisu koji je bio u povoju u nemogućim uslovima poslovanja, savladao sve trnovite izazove i ostavio pečat u kraljevskim porodicama.

Art Ival, Tatjana Vučićević

Šta je bila inicijalna kapisla da se otisnete u Svet čokolade?

Devedesetih godina suprug i ja osnovali smo Art agenciju. Tada smo imali dvoje male dece, a te godine u Srbiji bile su pune neizvesnosti i nismo znali šta nas čeka. Sa Art agencijom smo se širili na polja koja su se u tom trenutku „nameštala“, organizovali smo novogodišnje predstave za decu i maturske balove. To su poslovi sa kojima smo počeli, i ta priča traje do današnjeg dana. Da nam je neko odozgo poslao znak da će taj vid poslovanja trajati 26 godina, možda i ne bismo započeli proizvodnju čokolade, ali kada imate porodicu, pred vama je ogromna odgovornost, jer ste stvorili male ljude koje treba odgajiti uz ogromnu ljubav i izvesti na životni put. Morali smo se okrenuti nečemu novom, a naš plan je svakako bila proizvodnja. U tom trenutku nismo znali šta je to čime ćemo se baviti i koja bi to vrsta proizvodnje bila. Pokrenuli smo svoje maloprodajne objekte gde smo prodavali prženu kafu i razne čokoladne proizvode, koje smo u to vreme mogli nabaviti na našem tržištu, sa akcentom na dražeje koje je proizvodio Soko Štark. Čokoladne dražeje su se odlično prodavale, te smo odlučili da vidimo način njihove proizvodnje. Odlazimo na sajam polovne i nove opreme za konditorsku industriju u Pariz, sa ciljem da nabavimo repariranu opremu i tako pokrenemo proizvodnju u Srbiji. Po povratku iz Pariza, puni novih ideja i saznanja, uz želju i ogroman trud, dolazimo do doajena konditorske industrije, velikog gospodina Srete Bankovića, uz čiju pomoć počinjemo proizvodnju čokolade. Gospodin Sreta je prisutan u našem pogonu i dan danas, i sa svojih 90 i više godina naš je stalni saradnik i veliki prijatelj. Bez njega naš čokoladni svet možda nikada ne bi bio ovakav kakav je danas. Neizmerno smo mu zahvalni na nesebično pruženom ogromnom znanju i iskustvu koje nam je, sa mnogo ljubavi, preneo.

Koje osobine je potrebno da poseduje čovek da bi opstao u poslovanju u nemogućim uslovima?

Na prvom mestu je moral, kao veoma bitan oblik svesti i odnosa prema životu, moj životni stil, opredeljenje, odnos prema porodici, prijateljima, zaposlenima u našem preduzeću, društvu. Zatim, uporan rad bez kalkulacija, koji će svakoga dovesti do postavljenog cilja, spremnost u prihvatanju i spretnost u preskakakanju prepreka u poslovanju u teškim uslovima koji su u ovim turbulentnim vremenima neminovnost. Biti zadovoljan malim rezultatima i životnim vrednostima, jer sreća je mala i neprimetna, lako nam izmakne ako ne umemo da je prepoznamo. Te su osobine, po mom mišljenju, od krucijalne važnosti za svakog čoveka. Imali smo za cilj proizvodnju, vreme je namestilo okolnosti, koje nismo mogli pretpostaviti, ali smo spremno prihvatili i sledimo ih.

Tatjana Vucicevic

Kada se osvrnete unazad, šta biste izdvojili kao najveći uspeh u poslovanju?

Pitanje je šta je danas uspeh. Biti zadovoljan poslom kojim se bavite, svakako jeste. Suprug i ja, a od skora i naša deca, imamo sreću što se bavimo „slatkim“ pozivom čiji rezultat izaziva osmeh. Rad sa čokoladom jeste naš posao, ali nam daje i mnogo prostora za igru i ideje. Znamo da čovek u svom bitisanju ima potrebu da obraduje i sebe, tako da naš pristup „slatkom“ poslu kreće iz ličnog stava i želje da uz ozbiljan projektni plan osmislimo ukus i izgled proizvoda, kao i pakovanje. Da bismo došli do konačnog rezultata kojim proizvod privedemo određenoj nameni, fascinantan je, dug i vrlo osetljiv put, jer moramo definisati sastav, uskladiti sa zakonskim regulativama, izraditi deklaraciju, izvršiti analizu, dizajn ambalaže i samu ambalažu, sve do konačnog puštanja u promet. To je zaista jedna dugotrajna, odgovorna i vrlo osetljiva vrsta „igre“ koju završimo uz rigorozne procedure, najmerljivije u trenucima degustacije, kada se uz vesele komentare i reakcije okupimo i vršimo organoleptičko ispitivanje i ocenjivanje kvaliteta.

Proizvodni pogon Art Ival-a je projektovan i izrađen po svetskim standardima, što naši poslovni partneri iz zapadnih zemalja znaju da cene, te uz uvoz Premier proizvoda, našu malu fabriku prepoznaju kao ravnopravnog i kvalitetnog člana svetske konditorske industrije. Takođe su nas uvrstili na svoj spisak redovnog plana obilaska ovog dela Evrope, sa svojim klijentima. Uspeh su i naši mladi vrsni tehnolozi, koji su, uz pomoć fantastične škole Srete Bankovića, nakon završenih fakulteta – kao dobre platforme za dalju nadgradnju znanja i umeća, postigli to što danas jesmo. Činjenica da radnici u Art Ival-u rade godinama je dovoljan pokazatelj da smo, kao poslodavci, na odličnom putu. Dugugodišnji potrošači Premier čokoladnih proizvoda, koji prepoznaju našu ljubav utkanu u svaki komadić čokolade, su naš nepresušan izvor ideja i značajan podstrek za dalji rad i napredak. Sve su ovo merljivi rezultati i dokazi da se ljubav izdvaja kao glavni nosilac uspeha!

Ponosni ste nosioci titule „dvorskog liferanta“ i tokom višegodišnjeg bavljenja ovim poslom, prerasli ste u renomirani srpski brend. Šta je utkano u Premier proizvode te se prepoznaju i na svetskom nivou?

Titulu “Dvorskog liferanta” dobili smo od starešine kraljevskog Dvora, Prestolonaslednika Aleksandra Karađorđevića, uz dozvolu da na proizvodima Premier možemo postaviti grb sa preporukom kraljevske porodice Karađorđević. Takođe, naše praline se nalaze u posluženju na svim značajnijim dešavanjima kraljevskog dvora. Sa posebnim ponosom ističemo da su na venčanju, svetskog a našeg tenisera – Novaka Đokovića, Premier praline našle svoje mesto i bile njegov izbor kao poklon za poneti svim zvanicama na Sv. Stefanu. Upakovali smo ih u posebnu, za tu priliku dizajniranu ambalažu, sa njihovim prepoznatljivim grbom.

U Premier proizvode utkano je isto što i u švajcarske i belgijske čokoladne proizvode. Nema velike mudrosti, pratimo trendove, osluškujemo želje klijenata, posmatramo vodeće svetske proizvođače, unosimo deo sebe i karakteristike svojstvene Srbiji. Srbi su poznati kao veliki gurmani. Biti gurman, sladokusac ili hedonista je pozitivno vođenje života. Čovek uživa u hrani kada dozvoli čulima da uživaju, kada pregrize pralinu i pogleda njen presek i sastav i oseti primarne i sekundarne ukuse. Priuštimo užitak svim čulima. Oku dok gleda pralinu, uhu dok osluškuje puckanje čokoladne košuljice kada se pregrize, čulu mirisa zbog arome fila, te do samog otapanja praline na jeziku. Ono što izdvaja naše proizvode od svetskih je, da smo ih prilagodili, kroz novi brend “Kraljevski ukusi Srbije”, navikama našeg čoveka i prepoznatljivim ukusima domaćeg voća stopljenog sa kvalitetnom čokoladom. Uvrstili smo u posebnu ponudu domaće maline iz ariljskog, višnje oblačinskog, šljive užičkog kraja i lešnik sa naših plantaža. Pristalica sam domaćih proizvoda, potenciram da smo iz Srbije i zadovoljstvo mi je da prikažemo ono što imamo. Imamo se čime pohvaliti. Na svetskim sajmovima stojimo “rame uz rame” sa ostalim proizvođačima iz Belgije, Nemačke i Švajcarske. Zbog raznih predrasuda o našem narodu, često nam ne veruju da dolazimo iz Srbije. Zdušno se trudimo da pogrešne predrasude ispravimo i prikažemo Srbiju kao zemlju vrednu pažnje, punu kvalitetnih ljudi, divne prirode, ukusne hrane, što uspevamo poslom koji najbolje znamo, kroz proizvodnju čokoladnih proizvoda Premier. To potvrđuju i naši inostrani klijenti.

Tatjana Vucicevic, Art Ival

Zašto ste pokrenuli Aukcije čokoladnih jaja humanitarnog karaktera? Koji cilj ste želeli da ostvarite time?

Pojava društveno-odgovornog poslovanja mi ne godi. Ne bih želela mnogo o tome da govorim i ne smatram da pruženu pomoć treba isticati. Suprug i ja humanost „nosimo“ u sebi i delamo u skladu sa svojim mogućnostima. Svako u sebi ima humanu nit. Ko god je na ulici poklonio čokoladicu nekom detetu je dobar i human čovek. Bavimo se nečim što je slatko, te smo u nekim trenucima bili donatori i u skladu sa svojim mogućnostima pomagali deci kojoj je naša pomoć bila potrebna. Na čokoladnim aukcijama doniramo čokoladna jaja koja ručno izrađujemo nekoliko meseci. Taj događaj je postao tradicija i svojevrsna radost uoči Uskrsa. Priklanjali smo se humanitarnim organizacijama i njihovim projektima, prikupljanjem sredstvava na aukcijama. Cilj nam je da pomognemo deci, jer smatramo da su ona najosetljiviji teren, a i naša budućnost. Ulaganja u decu su uvek dobra! Neka svako od nas malo učini i biće svima lepo!

Art Ival, Galerija Čokolade

U čemu pronalazite motivaciju za spektre izazova u Svetu čokolade?

Motivaciju i inspiraciju možemo pronaći svuda oko sebe, važan je taj osećaj prepoznavanja, intuicija i duh koji nosimo. Nemamo svi jednaku energiju i harizmu, isto vaspitanje i kulturu. Nisam pristalica globalizacije, jer je naše bogatstvo upravo u tim različitostima koja nas negde spoji i kao jedinke izdvoji. Neko se jednostavno rodi kao lider, neko ne, važno je umeti prepoznati u sebi kvalitete i pokrenuti ih. Obrazovanje je značajan alat koji olakšava i pomaže u svakom svetu, te i u izazovima Sveta čokolade!

Članica ste Udruženja Poslovnih žena Srbije. Na koji način žena najviše doprinosi poslovanju? Koja je njena esencijalna vrednost u odnosu na jači pol?

Ne mislim da ima velike razlike između polova u poslovanju. Lično, nikada se nisam osetila dominantnijom, niti manje dominantnom u odnosu na mušku populaciju. Smatram da i jedni i drugi radimo dobro, i moramo biti udruženi, jer jedni bez drugih ne možemo. Žene pristupaju poslu sa više emocija i sofisticranosti u odnosu na muškarce. Samostalnim ženama u biznisu je teže, jer imaju veću odgovornost prema porodici i više obaveza prema deci. Ponosna sam na Udruženje poslovnih žena, koje okuplja buket izuzetno sposobnih i pozitivnih dama, esenciju znanja i lepote, gde možete mnogo naučiti o poslovanju i doći do novih saznanja. Članice istog su u teškim vremenima ostajale bez posla, gubile sve, počinjale od nule i iz puke potrebe otvorale svoja preduzeća, što je na ovim podnebljima čest slučaj. Sastanci u Udruženju poslovnih žena su uvek dobro organizovani, i praćeni edukatorima iz raznih ministarstava, koji nam pomažu i daju odgovore na sijaset pitanja. Dešavanja u uduženju su veoma „živa“ i odatle crpim samo pozitivnu energiju!

Šta želite da prenesete naslednicima u poslovanju?

Sve što smo suprug i ja želeli da prenesemo naslednicima, već smo učinili. Kada to kažem, ne mislim na materijalno bogatstvo, već na duhovno. Poštovanje i očuvanje svoje porodice kao jedinke i osnove svakog civilizovanog društva, građenje sopstvenog stila i poštenog odnosa prema radu i ljudima je deo naših ličnosti. Stvorili smo biznis kojim nismo želeli da opteretimo našeg sina Aleksu i ćerku Ivanu, niti im nametnemo kao njihov izbor. Međutim, naša deca su rasla sa firmom i gledala naša zadovoljstva i ushićenja pri stvaranju istog. Pristupanje porodičnom poslu, bio je logičan sled dešavanja i samo njihov izbor, na naše ogromno zadovoljstvo. Njihovim dolaskom u Art Ival, pokrenuti su novi projekti, kojima smo postali inovativniji i bolji. Sigurni smo da će sa uspehom nastaviti laganim, slatkim, a utabanim putem.

Art Ival, Galerija Čokolade 1 Art Ival, Galerija Čokolade 2

Šta biste poručili damama koje žele da pokrenu svoj biznis?

Promašaja nema, ako se vode sopstvenom intuicijom. Strah od novog početka, bilo kakvog, a posebno biznisa, je neminovan ali vredan svakog pokušaja. Ukoliko prepoznaju sebe u tome, treba hrabro da nastave dalje bez odustajanja pred preprekama, kojih će svakako biti, u manjoj ili većoj meri.

Izvor: Časopis InterFon

Autor: Zorana Šarenac